Marknadsutvecklingen har gått åt fel håll medan kostnaden för fabriken har blivit för hög – så motiverade Uniper beslutet att stoppa planerna på flygbränslefabriken i Långsele.
Men trots att SCA projekterar för fullt för att producera precis samma sak, grönt flygbränsle, är vd:n för satsningen i Östrand, Roger Östlin, inte oroad:
– Olika projekt har olika förutsättningar, säger han och beskriver hur samarbetet med finska energiföretaget ST1 innebär att man säkrar kedjan från biomassan till tankstället.
– Vi kan täcka upp riskerna, säger han.
Beslut om investering långt bort
Under tiden jobbar SCA vidare med att göra i ordning platsen vid Östrandsfabriken där biobränsleanläggningen ska stå, men det avgörande investeringsbeslutet ligger fortfarande långt bort i tiden.
Var står SCA:s flygbränsleprojekt idag?
– Vi jobbar på. Industriplatsen ska vara klar om ett antal år, och parallellt projekterar vi vidare med bioraffinadriet – och framförallt- med att säkra elförsörjningen.
Vad innebär EU:s klimatmål och hur påverkar det flyget?
Enligt målen i EU:s klimatpaket ska inblandningen av fossilfritt i flygbränslet följa en trappa:
– 2 procent fossilfritt 2025
– 6 procent 2030
– 20 procent 2035
Den civila luftfarten står idag för drygt 13 procnet av transportutsläppen inom EU.
Det här är en del av EU:s stora klimatpaket ”Fit for 55” som togs förra året.
Begreppet ”Fit for 55” betyder helt enkelt målet är att minska utsläppen av växthusgaser med minst 55 procent till 2030 – jämfört med nivåerna från 1990.
Källa: North Sweden European Office