Roger Östlin, vd för Östrand biorefinery

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur reagerar SCA:s flygbränslechef Roger Östlin på Unipers beslut att stoppa sitt projekt i Långsele – och varför delar SCA inte tyska energijättens dystra framtidsspaning? Foto: Pierre Ragnehag/SVT

SCA satsar vidare på hållbart flygbränsle – trots att projektet i Långsele stoppas

Uppdaterad
Publicerad

SCA står mitt i förberedelserna att börja producera grönt flygbränsle.

Samtidigt stoppas Unipers stora projekt med just en flygbränslefabrik i Långsele.

– Vi har andra förutsättningar, säger Roger Östlin, SCA:s flygbränslechef.

Marknadsutvecklingen har gått åt fel håll medan kostnaden för fabriken har blivit för hög – så motiverade Uniper beslutet att stoppa planerna på flygbränslefabriken i Långsele.

Men trots att SCA projekterar för fullt för att producera precis samma sak, grönt flygbränsle, är vd:n för satsningen i Östrand, Roger Östlin, inte oroad:

– Olika projekt har olika förutsättningar, säger han och beskriver hur samarbetet med finska energiföretaget ST1 innebär att man säkrar kedjan från biomassan till tankstället.

– Vi kan täcka upp riskerna, säger han.

Flygbränslefabriken i Hamre

Beslut om investering långt bort

Under tiden jobbar SCA vidare med att göra i ordning platsen vid Östrandsfabriken där biobränsleanläggningen ska stå, men det avgörande investeringsbeslutet ligger fortfarande långt bort i tiden.

Var står SCA:s flygbränsleprojekt idag?
– Vi jobbar på. Industriplatsen ska vara klar om ett antal år, och parallellt projekterar vi vidare med bioraffinadriet – och framförallt- med att säkra elförsörjningen.

Vad innebär EU:s klimatmål och hur påverkar det flyget?

Enligt målen i EU:s klimatpaket ska inblandningen av fossilfritt i flygbränslet följa en trappa:

– 2 procent fossilfritt 2025
– 6 procent 2030
– 20 procent 2035

Den civila luftfarten står idag för drygt 13 procnet av transportutsläppen inom EU.

Det här är en del av EU:s stora klimatpaket ”Fit for 55” som togs förra året.

Begreppet ”Fit for 55” betyder helt enkelt målet är att minska utsläppen av växthusgaser med minst 55 procent till 2030 – jämfört med nivåerna från 1990.

Källa: North Sweden European Office

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygbränslefabriken i Hamre

Mer i ämnet