Vi är på skivbolaget Massproduktion i Sundsvall . Kontoret ser ut som ett skivbolagskontor nog ska se ut: belamrat.
LP-skivor, rader av CD-album, lådor, pryttlar, bilder, andra lådor och affiischer. Inklämd i ett hörn sitter skivbolagsdirektör Mats Hammerman och konstaterar, med ett förvånat skratt att han hållit på med det här i fyra decennier.
– Det kanske inte var vad jag hade trott, men jag är hemskt glad över att ha få varit med på den här resan, säger han.
Mats Hammerman var med från första början. Sedan 1981 är det han som leder det lilla oberoende skivbolag i Sundsvall, och han är dess ende anställde.
”Inte bättre förr”
Att man varit ett litet bolag, långt från storstäderna, i en liten stad i Norrland är kanske förklaringen till att man lyckats överleva i en bransch som förändrats radikalt genom åren, tror han.
I dag är det streamingtjänster som Spotify som styr marknaden.
Så, var det bättre förr?
– Nääh, jag är inte särskilt nostalgisk av mig. Det är på något sätt intressantare nu, allt finns tillgängligt på ett sätt som inte fanns förut och
man kan nå ut på ett sätt som inte gick förr när man skulle skicka plastbitar till butiker som i bästa fall plockade upp dom, säger han.
Digitaliserar musiken
Just nu jobbar han som bäst med att gräva fram Massproduktions stora katalog genom åren med band och låtar och digitalisera musiken. Från band till datafiler för att göra låtarna tillgängliga för alla och envar på någon streamingtjänst.
– Jag är klar med 90-talet nu, säger han, 80-talet räknar jag med att bli klar med nästa år. Eller året efter.
1979 – inspelning på kassettbandspelare
Ett bevarande av nutida kulturhistoria, helt enkelt.
Bland allt materialet finns förstås den allra första singelskivan som gavs ut på bolaget. Året var 1979, bandet hette ”Massmedia” och spelade in sina låtar i ett skyddsrum på Västermalmsskolan. På en kassetbandspelare.
En lång resa för en musikentuisiast i en stad ute i provinserna, en resa som tycks vara långt ifrån över.