Tanken är att snöröjning och halkbekämpning ska effektiviseras med hjälp av sensorteknik som mäter snödjup och snökvalitet. I dagsläget lägger kommunerna tid på att åka runt och besiktiga vägar för att informera sig om aktuellt snödjup vilket är svårt och kostsamt. Målet är att man med teknikens hjälp ska slippa det i framtiden.
– Vi har börjat titta på om vi kan ta bort behovet att åka runt. Det blir rätt många mil som spenderas på vägarna, säger Mattias O´Nils, ledare för forskningscentret STC vid Mittuniversitetet.
Snabb information om snödjup
Till projektet har Mittuniversitetet utvecklat uppkopplade lösningar för att mäta snödjup och vägunderlag. Informationen samlas in och skickas vidare till ansvariga för snöröjningen i kommunerna. Mätarna skickar också information om snökvalitet, alltså om snön är kall och lätt eller om den är tung och blöt.
– Vi kompletterar det med att ha hela snösvängen uppkopplad så att man kan avgöra var de befinner sig, vad de gör och vad resultatet blir. På så sätt kan man möjliggöra planering och genomförande av snöröjning, säger Mattias O´Nils.
Ökad effektivitet och kvalitet
Nu förbereds för ett skarpt test kommande vinter i Ånge och Örnsköldsvik. Resultatet från den första vintern ska sedan användas för att utvärdera och förfina inför den andra vintern i det tvååriga projektet.
– På så sätt kan vi se vad som fungerar och inte för att bli effektivare och öka kvaliteten och kanske bli bättre på att kommunicera den här snöröjningsprocessen, säger Mattias O´Nils.
Projektet finansieras med hjälp av ett stöd på fem miljoner kronor från Vinnova.