Senast den 31 juli skrev SVT om att ett coronautbrott skett på Hurtigrutens expeditionsfartyg MS Roald Amundsen som anlände från Svalbard, där 4 av 160 besättningsmedlemmar konstaterades ha covid-19, och därefter isolerades besättningen på skeppet.
Enligt smittskyddsläkare Maria Tempé är det på just ett fartyg som den största smittorisken finns när man åker på kryssning, eftersom det då är många personer på en liten yta, och att det är där smitta i första hand kan ske mellan passagerare och personal på fartyget.
”Vi känner oss trygga med Siljas arbete”
Härnösands kommun välkomnade kryssningsfartyget Silja Symphony med öppna armar och anser att man vidtagit de åtgärder som behövs under den pågående pandemin, trots att kryssningsfartyget rymde 1 400 passagerare. Som enligt Tallink Silja är hälften av den normala kapaciteten på båten.
När SVT träffade Härnösands näringslivschef Petra Forsström dagen innan färjan skulle lägga till i Härnösand sa hon att de känner de sig trygga med Tallink Siljas arbete.
– Silja tar ju också den pågående pandemin på stort allvar. De har ju gått med 15 turer till Gotland, och på Gotland har man ingen ökad smittspridning, så vi känner oss väldigt trygga med deras åtgärder och arbete, sa Petra Forsström då.
Tallink Siljas coronasäkerhet
På Silja Symphony som anlände under lördagsmorgonen i Härnösands hamn fanns handspritstationer och skyltar på golven för att uppmana människor om att hålla avstånd. När passagerarna klivit i land för att i stället kliva på olika bussar eller traska in mot Härnösands stad så var det däremot lätt hänt att människor glömde bort att hålla avstånd.
Under pressträffen berättade Tallink Siljas vd Marcus Risberg att de hela sommaren haft en tydlig kommunikation kring viruset och han tycker att alla tar sitt ansvar på ett bra sätt.
– Bara det faktum att vi håller ner passagerarkapaciteten. Vi säljer ju bara halva kapaciteten på fartyget så det skapar ganska mycket utrymme för alla på så sätt. Vi jobbar väldigt intensivt med olika åtgärder i restaurangerna. På de flesta olika ställen har vi distans mellan borden i restaurangerna och så vidare, säger Marcus Risberg.
Trygghetsvärdar ombord
Han berättade också att de har trygghetsvärdar ombord som är specifikt dedikerade för att kontinuerligt gå runt och informera människor och också påminna om att hålla den distans som krävs.
– Vi har vidtagit väldigt mycket åtgärder som vi tycker fungerar mycket, mycket bra. Och vi upplever också att våra gäster hanterar det på ett väldigt ansvarsfullt sätt, säger Marcus Risberg, vd Tallink Silja.
Se klippet och hör Maria Tempés tankar kring smittorisken på kryssningsfartyg.