I Nordamerika är det numera vanligare att folk dör i laviner i samband med skoterkörning än vid skidåkning och trenden har nu också kommit till Sverige. Från att ha varit något som i princip bara drabbat skidåkare är laviner numera minst lika vanligt bland skoterförare.
LÄS MER: Nu berättar Patrik själv om lavinolyckan
Av årets cirka 60 lavinincidenter är hälften skoterrelaterade och den enda dödsolycka som inträffat i vinter i samband med en lavin drabbade en skoterförare. Det visar siffror från Naturvårdsverkets fjällsäkerhetsråd och situationen kan dessutom vara värre än man känner till.
– Vi tror att vi har ett stort mörkertal när det gäller lavinolyckor och snöskotrar, säger Petter Palmgren på Fjällsäkerhetsrådet.
Texten fortsätter nedanför bilden
Blivit ett skoterproblem
Laviner har gått från att bara vara ett skidåkningsproblem till att det även blivit ett skoterproblem, det konstaterar man på Fjällsäkerhetsrådet.
– Absolut, så tillvida att det är ett säkerhetsproblem för skoteråkarna, säger Petter Palmgren.
Det är den växande trenden att köra så kallad offpist med snöskoter i brant terräng i kombination med allt mera avancerade snöskotrar, med en framkomlighet som gör att man kan köra nästan var som helst, som nu börjar synas i statistiken.
Samtidigt har skoterförarna sällan säkerhetsutrustning som lavinsonder, spadar och så kallade trancievers, lavinsändare som skickar ut signaler så att en begravd person lättare kan hittas.
Bara en av sju skoteråkare har lavinutrustning och bara tre av tio tycker att de har god kunskap om laviner och lavinsäkerhet, det visar en enkät som Fjällsäkerhetsrådet gjorde 2014.
– Det är alldeles för lite men uppfattningen är att allt fler förbereder sig, menar Petter Palmgren.
Ökande intresse
På Sveriges skoterförares riksförbund, Snofed konstaterar man att det råder okunskap samtidigt som man ser ett ökande intresse för körning i lavinområden.
– Jag blir inte förvånad över att sådana här olyckor sker och jag tror att vi kommer att få se mera, kunskapsnivån är allt för låg, konstaterar Mikael Johansson, generalsekreterare på Snofed.
Johansson menar att Snofed jobbar med att få fler skoterförare att skaffa utrustning och utbilda sig, men håller med om att siffrorna från fjällsäkerhetsrådet när det gäller utrustningsnivå och kunskap visar på ett problem.
– Det är alldeles för lite, vi måste titta på om det är något vi tillsammans med Transportstyrelsen måste förändra i förarutbildningen, säger Mikael Johansson som samtidigt poängterar att skoterförarna också har ett eget ansvar.
– Vi måste tala om hur man ska bete sig men det är brukarna som har ett eget ansvar, säger han.