Storbron byggdes 1935. Den är gammal och uttjänt. Under åren har det regelbundet gjorts utredningar om skador på kantbalkar, urlakningar och spjälkningar.
Uppfyllde inte standardkrav för trafiksäkerhet
I den senaste besiktningsrapporten som gjordes i mars 2017 framkommer en rad brister i brons skick. Bland annat fanns så mycket beläggning (asfalt) på bron att den hade en överlast på 86 ton. Inspektören menar att brons bärighet bör utredas snarast.
Dessutom står det att kantbalkarnas skick medför att brons räcken inte har kapacitet för påkörning, inte ens för personbilar.
”Stora konsekvenser”
Trots det hölls bron öppen och trafikerades i drygt ett och ett halvt år.
– Konsekvenserna för trafiken skulle bli väldigt stora om vi stängde av den. Så vi valde då att sänka lasten, sänka hastigheten på bron. Dessutom har vi en kantsten och en trottoar emellan också och det är ganska långt från körbanan ut till räcket, säger Stefan Näslund, Sundsvalls kommun.
Trafikverket håller inte med
Bron är Sundsvalls kommuns ansvar, men SVT Västernorrland har varit i kontakt med Trafikverket och deras broexpert. Detta för att få veta hur de brukar göra.
– En normalt utformad kantsten och trottoar det tycker jag inte räcker för att stoppa en bil, säger Daniel Hallberg på Trafikverket.
Gjorde ni rätt bedömning?
– Ja det tycker jag, säger Stefan Näslund, Sundsvalls kommun.
Följande steg tillämpar Trafikverket
1. Noggrannare utredning. Trafikverkets mätmetoder vid huvudinspektion är generella och kan i vissa fall behöva kompletteras med en mer detaljerad inspektion för att få fram det ”verkliga” tillståndet. Det kan även i vissa fall innefatta beräkningar och materialprovning.
2. Nästa steg är att införa fysiska åtgärder, vilket kan vara:
2a. Sänka hastigheten på bron för att minska eventuell påkörningskraft på räcket.
2b. Sänka tillåten trafiklast på bron för att minska eventuell påkörningskraft på räcket.
2c. Komplettera räcket med en barriär eller liknande.
3. Stänga bron i avvaktan på åtgärd.