Huvuddragen i den 127 sidor långa rapporten är besk kritik mot ledningen för det kommunala näringslivsbolaget i Sundsvall.
Konsulterna skriver om brist på ordning och reda i bolaget och brist på tydligt ledarskap, struktur, arbetssätt och regler. De skriver också att det sannolikt är strukturella brister i bolaget som i kombination med en del oskickliga och olämpliga ageranden ligger till grund för de problem som uppstått.
Kritik mot hanteringen
Men kritik riktas samtidigt mot hur styrelsen hanterat de arbetsbefriade cheferna. Konsulterna anser att Sundsvalls kommun ”omgående” bör se över sina incidenthanteringsrutiner, och det gäller såväl hanteringen av anmälare av missförhållanden som de anmälda personerna.
”Den från Näringslivsbolaget anmärkningsvärda hanteringen av detta ärende har allvarligt skadat de anmälda cheferna på ett graverande sätt. Därtill har media i vissa fall fått fel information som sedan förmedlats i deras mediakommunikation, vilket har ökat pressen på såväl cheferna som på medarbetarna i övrigt”, skriver konsulterna i rapporten.
Rutin för mediakommunikation
Konsulterna trycker också på vikten av att det framgår av incidenthanteringsrutinerna hur ”mediakommunikation och annan hantering med övrig personal och intressenter” ska ske i liknande fall i framtiden.