• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Idag presenterade Peter Norman sin utredning om de svenska flygplatserna. Sundsvall-Timrå kan bli statlig igen – och det statliga stödet kan fördubblas. Men det kommer inte villkorslöst. Hör kommunalrådet Bodil Hansson berätta vad ett förstatligande av flygplatsen skulle innebära i videon. Foto: Pierre Ragnehag/SVT

Sundsvall-Timrå Airport kan bli statlig igen

Uppdaterad
Publicerad

De senaste åren har varit tuffa för Sundsvall-Timrå Airport med stora underskott och lågt passagerarantal.

Frågan om det statliga stödet till landets flygplatser har nu utretts och utredarens förslag kan bli en jackpot för ägarna, Sundsvall och Timrå kommuner. 

Peter Norman, utredaren, föreslår nu att Sundvall-Timrå Airport åter kan bli en statlig flygplats, men först efter en utredning. Dessutom kommer Skellefteå. Ängelholm och Kalmar att gå före i den kön.  Flygplatsen kommer då ingå i statliga Svedavia, ett bolag som skulle kunna privatiseras, enligt utredningen.

Fördubbling av stödet

Norman vill även kraftigt öka de statliga anslagen och föreslår en fördubbling, från 170 till 350 miljoner per år till landets flygplatser.

Men ett ökat stöd kommer med nya villkor; en statlig representant ska ingå i exempelvis det kommunala bolag som driver Sundsvall-Timrå Airport med syftet att se till att de statliga pengarna används på rätt sätt. 

El och biobränslen – statliga villkor

Dessutom skärps kraven på beredskapsverksamheten på flygplatserna, inte minst med tanke på det säkerhetspolitiska läget.

Ett annat tydligt villkor är miljörelaterat; det ska finnas infrastruktur för att flygplan ska kunna tanka biobränslen och ladda el, anser utredaren, som tror att elflyg i linjetrafik kan vara igång redan om fem år.

Enligt Peter Norman är Sundsvall-Timrå Airport även ett tänkbart nav för just el-flyg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.