Peter Norman, utredaren, föreslår nu att Sundvall-Timrå Airport åter kan bli en statlig flygplats, men först efter en utredning. Dessutom kommer Skellefteå. Ängelholm och Kalmar att gå före i den kön. Flygplatsen kommer då ingå i statliga Svedavia, ett bolag som skulle kunna privatiseras, enligt utredningen.
Fördubbling av stödet
Norman vill även kraftigt öka de statliga anslagen och föreslår en fördubbling, från 170 till 350 miljoner per år till landets flygplatser.
Men ett ökat stöd kommer med nya villkor; en statlig representant ska ingå i exempelvis det kommunala bolag som driver Sundsvall-Timrå Airport med syftet att se till att de statliga pengarna används på rätt sätt.
El och biobränslen – statliga villkor
Dessutom skärps kraven på beredskapsverksamheten på flygplatserna, inte minst med tanke på det säkerhetspolitiska läget.
Ett annat tydligt villkor är miljörelaterat; det ska finnas infrastruktur för att flygplan ska kunna tanka biobränslen och ladda el, anser utredaren, som tror att elflyg i linjetrafik kan vara igång redan om fem år.
Enligt Peter Norman är Sundsvall-Timrå Airport även ett tänkbart nav för just el-flyg.