Svensk Handel gick ut med en varning när massutskicken från Företagsopinion dök upp för första gången i somras. Enkäten är ingen enkät utan snarare ett försåtligt sätt att kränga annonser, varnar Svensk Handel.
Sedan dess har många av de tänkta offren svarat med samma mynt. Företagare har använt sig av det bifogade svarskuvertet till enkäten:
Gamla torkade linser
”Skickade tillbaka försändelsen med 1,2 kilo torkade linser som bäst före-datumet gått ut på..”, skriver en nöjd företagare på Svensk Handels hemsida och lägger till en smiley till inlägget.
En annan har fyllt svarskuvertet med reklam. Han till och med tackar Företagsopinion och deras utskick Propå 2017 för att högen av returpapper minskat betydligt därhemma.
Järnskrot och gräsklipp
En tredje tipsar om att använda svarskuvertet för att skicka järnskrot som han själv gjort vilket i sin tur får en annan att berätta om sitt eget sätt att ställa till besvär. Den företagaren berättar att hen scannat svarskuvertet och skickat tio svar. Fem kuvert med skräp och fem paket med två kilo sten i varje.
Ytterligare en person berättar att han skickat gräsklipp i svarskuvertet.
Svensk Handel – udda metoder
När vi tar kontakt med Svensk Handel om de olika metoderna att ställa till bekymmer för Företagsopinion vet man inte riktigt hur man ska ställa sig till metoderna:
– Ja, det är ju inte de metoder vi rekommenderar när man ska bestrida bluffakturor men samtidigt har jag viss förståelse för att människor agerar på de sätt som står till buds, säger Hans Tjernström, presschef.