– Vi har samlat kommuner, regioner även ett antal operatörer efter den här sträckan för att resonera och lyfta ett antal förslag. Bland annat en delavstängning nattetid under den tiden som spårbytet ska ske. Eller att spårbytet ska ske sommartid när det inte är så hög trafik. Men utan gehör på våra förslag, säger Glenn Nordlund (S) regionstyrelsens ordförande i Region Västernorrland och ordförande i Nya Ostkustbanan.
Omledningen oklar
Hur tågtrafiken ska ledas om är oklart. I dagsläget är förslaget att trafiken ska gå via Kilafors i en ”triangelformad rörelse”. Mellan Gävle och Kilafors går Norra stambanan, och sedan finns den mindre banan Kilafors-Söderhamn att tillgå.
– Men det här är ytterst preliminärt i dagsläget. Vi vet inte riktigt om Söderhamn-Kilaforsbanan uppfyller standarden och om den är elektrifierad till exempel, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
– Och så ska tågföretagen säga sitt i frågan. De kanske kommer fram till att en sådan här omledning inte är optimal, och att de hellre vill sätta in bussar mellan Gävle och Söderhamn i stället. Det vet vi inte heller i dag, fortsätter Bengt Olsson.
Konsekvenser
Om det blir det föreslagna omledningen via Kilafors i slutänden blir konsekvenserna en timmes längre restid, minskat antal dagliga avgångar mellan Stockholm och Umeå, avstängningar av X-tåg, ersättningsbussar och påverkan på pendlingsmöjligheter.
– Jag tror att om vi kan informera resenärerna om att det kommer att bli ett bättre spår än vad vi har idag, tror jag att det finns en förståelse för att stänga av och jobba färdigt än att hugga upp hela sträckan i etapper, säger Bengt Olsson.