De drygt 200 meter höga vindkraftstornen reser sig nu högt över Viksjöbygden, men det har varit ett byggprojekt som kantats av motgångar och som fått epitetet ”skandalbygget” i media.
Blivit dyrare
Rubrikerna har handlat om miljöbrott, polisanmälningar och ett projekt som tidvis stått stilla på grund av konflikter i entreprenörsleden. Trots det är beskedet från ägaren Nysäter Wind nu att man håller tidsplanen.
– Ja, enligt vår prognos håller tidsplanen. De båda delarna av vindkraftparken, Hästkullen och Björnlandshöjden, beräknas tas i drift runt årsskiftet 2021 om inte förr, uppger Nysäter Winds i ett skriftligt svar till SVT.
Bland Europas större
Slutresultatet ska bli en av Europas största vindkraftparker till en kostnad av dryga fem miljarder. Miljöbrotten och stilleståndet i bygget för ett år sedan har påverkat budgeten negativt men Nysäter Wind räknar med att hantera det, svarar bolaget i ett mail.
Bolaget medger att det som skett i Viksjö på flera sätt varit allvarligt.
Får inte hända igen
Vilka erfarenheter tar ni med er efter de svårigheter som drabbade projektet ?
– Den frågan ställs bäst till vår huvudentreprenör som är ansvarig för att leverera en nyckelfärdig vindkraftpark till oss. Vi ser allvarligt på det som hände och vi kan alltid lära från historien. Vi tog händelserna på allvar och därför genomfördes en djuplodande analys och dess slutsatser ingår i processerna framåt för att förhindra att något liknande händer igen, uppger Nysäter Wind.
Förhindra konflikter
Hur förhindrar ni som beställare den typ av konflikter i underentreprenörsledet som uppstod i Viksjö?
– Som ägare har vi ansvaret för att projektet har goda relationer både med närboende och med projektets olika parter. De händelser du hänvisar till låg inte inom vår räckvidd, men alla typer av konflikter måste tas på allvar och hanteras skyndsamt. Vi gjorde vad vi kunde, skriver bolaget.
Underentreprenörer i kläm
Många små underentreprenörer har hamnat i kläm till följd av de stora konkurserna i underentreprenörsledet. Hur ser ni på det?
– Det är beklagligt. Vi har, tillsammans med huvudentreprenören gjort vad vi har kunnat genom att vi har betalat ut ekonomiskt stöd till de drabbade. Det togs emot på ett positivt sätt av dem.