Lena-Marie Öberg är universitetslektor vid Mittuniversitetet. Hon har läst flera studier kring distansundervisning även om det finns få studier som inriktar sig mot elever i grundskolan. De studier som ändå finns koncentrerar sig på fjärrundervisning som bedrivs inom vissa ämnen i vissa kommuner. Men då sitter eleverna fortfarande i ett klassrum medan läraren bedriver utbildningen från distans.
– Då är man fortfarande i en skolmiljö. Man har lektioner på skolan. Att vi har elever under arton år som sitter hemma och ska bedriva sina studier, det vet vi ganska lite om. Det vi vet är de utvärderingar och studier som gjordes i våras när gymnasieskolorna stängde ner.
Inte mogna i grundskolan
Nu ser flera kommuner över möjligheten att införa undervisning på distans även för grundskoleelever. Enligt Lena-Marie visar studier att de som medvetet väljer att studera på distans till största del gör det när de känner sig mogna för det och då handlar det om vuxna personer. Med tanke på det ser hon flera risker med att införa skolarbete på distans för elever i grundskolan.
En utmaning är att elever inte hinner med att lära sig i sin årskurs.
– I dagens skola är väldigt mycket man ska lära sig. Många ämnen bygger på varandra och har man till exempel missat ett matteblock så blir det väldigt svårt att ta igen det senare.
Risk för isolering
På individnivå finns stora risker till isolering. Det är en genomgående problem med distansundervisning. Även brist på motivation pekas ut som en risk.
– Man upplever det svårare att ta kontakt med lärare och elever. I vanliga fall kanske man vänder sig till sina klasskamrater om hur de uppfattat olika uppgifter istället för att kontakta sin lärare. Det blir ju svårare när eleverna inte träffar varandra på daglig basis.