Mittsverigebanan i Härnösand genomgår den här veckan sin kanske största förändring på 22 år. Foto: Hans Lindblom / SVT

Viktig vecka för Mittsverigebanan

Uppdaterad
Publicerad

Det skulle bli en metropol för racing på asfalt i Norrland. Kommunalråd reste till Italien och Monza för inspiration och redan 1997 invigdes Mittsverigebanan i Tjärnsjö. Men alla andra faciliteter har saknats sedan dess.

Den här veckan var det dags att göra resten.

Efter en rad olika ägare och ungefär lika många konkurser sedan invigningen för 22 år sedan, har anläggningen strax söder om Härnösand förblivit ofullständig.

Tack vare den nya ägarkonstellationen från 2017 bestående av sex entreprenörer från länet har utvecklingen fått fart igen.

Viktig vecka

– Den här arbetsveckan är nog den största vi gjort på den här banan. I år fokuserar vi på upplevelsen kring banan. Förra året handlade mest om säkerhet och att uppfylla reglementen för att att göra den godkänd för racing, berättar Per-Erik Axehult, en av de sex delägarna och med titeln säkerhetsansvarig.

Nytt speakertorn

Bland de delar som fått sig en rejäl upprustning finns speakertornet som blivit högre och nu är utrustat med både sjukvårdsrum och sekretariat.

– Nu asfalterar vi området utanför banan i depån, vilket gör det möjligt för motorcyklar att använda däcksvärmare. Även grillkiosken får en uppfräschning, säger Per-Erik Axehult.

Läktare ska göra banan intressant

– Det viktigaste har vi ju nått och det handlar om säkerheten för att vi ska få bedriva racingverksamhet. Nu har vi fått riktig depå och läktare så folk har någonstans att sitta. Det ser bra ut, säger Ulrik Forsberg, en av delägarna och byggansvarig.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.