– Självklart ska vi utvärdera hur det har fungerat hitills utifrån visselblåsarfunktionen, säger Åsa Bellander.
I september ska uppdraget redovisas. Enligt kommundirektören bestämde man redan när funktionen sjösattes i fjol att den skulle ses över efter en tid.
– Det var tänkt från början.
Varför ser ni över den?
– Det är viktigt att se hur funktionen fungerar både praktiskt och på många olika sätt. Det är ju mycket känslig information som ska hanteras och att man gör det på rätt sätt.
Anställda kritiska
Bland anställda på Näringslivsbolaget finns synpunkter på hanteringen av visselblåsarutredningen som rör bolaget.
– Tanken med funktionen är nog god men det verkar finnas en hel del att jobba vidare med kring hanteringen av den här typen av ärenden, säger en anställd.
En annan tycker att informationen varit knapphändig och det man fått veta har kommit via media.
När det gäller hanteringen av utredningen finns också kritik bland anställda.
– Här får man en rapport som utreder bolaget och styrelsen och sedan hamnar rapporten hos de som är ytterst ansvariga för siutationen, det vill säga styrelsen.
Dra lärdom
Kommundirektör Åsa Bellander tycker att det är för tidigt att svara på om kommunen kunnat hantera situationen annorlunda.
– Det behöver landa fullt ut och sedan ska vi titta på vad som varit kommunstyrelsens roll och ansvar i det och hur vi kunnat hantera annorlunda eller inte annorlunda i förhållande till den riktlinje vi har just nu. Men självklart ska vi dra lärdom av det här.