Hittills har Mälarhamnar AB, som ägs av kommunerna Västerås och Köping, muddrat farleden och moderniserat hamnarna. Syftet är att förbereda för att kunna ta emot de riktigt stora fartygen.
Västerås, som satsar en miljard kronor, är så gott som klar med sin del.
Men Köpings kommun, som beslutat att totalt investera drygt 600 miljoner kronor i hamnen och sjöfarten, drar nu i bromsen.
Med omkring 140 miljoner kronor kvar pausas projektet. Något Bärgslagsbladet/Arboga tidning var först med att berätta. Anledningen: Först vill de se att staten gör sin del av dealen och avsätter pengar för att bygga om Hjulstabron.
Klar tidigast 2032
Kanalen i Södertälje och Hjulstabron är flaskhalsarna för trafiken på Mälaren. De behöver byggas om för att de riktigt stora fraktfartygen ska ta sig igenom och kunna nå hamnarna i Västerås och Köping.
2016 startade ombyggnaden av Södertälje kanal och sluss, men arbetet med Hjulstabron har inte fått finansiering och skjutits upp. Sett till den nationella planen för infrastruktur kan bron nu vara färdigt som tidigast 2032.
Per Ågren (S), kommunalråd, är pessimistisk – utan bron är de kommunala satsningarna till ingen nytta.
– Det känns tveksamt, vi tror att det kan dra ut ännu längre på tiden. Det känns bedrövligt, säger han.