Beslutet togs av ett enigt fullmäktige under måndagen. 65 miljoner ska gå till etapp två som sträcker sig mellan 2019 och 2022. Kommunen har också sparat 14 miljoner som är tänkt att användas till att köpa loss mark för magasin.
– Vi kommer att finansiera det via lån och beroende på vad det är för typ av investering så kommer Mälarhamnar att betala hyra och arrende, och en del kommer att gå i den kommunala redovisningen, säger Elizabeth Salomonsson (S), kommunalråd i Köping.
Hjulstabron ställer till det
Ombyggnaden av Köpings hamn är en del i Mälarprojektet, som syftar till att fler och större fartyg ska kunna trafikera Mälaren. Tidigare har vi berättat om Köpings kritik mot att Trafikverket inte har med ombyggnaden av Hjulstabron i sin kommande etapp av Mälarprojektet.
Det påverkar även beslutsfattandet i Köping:
– Det påverkar så till vida att istället för att ta ett ännu större beslut på en gång när det gäller investeringar, så har vi nu tittat på hur vi kan etappindela. Totalt sett handlar hamnprojektet i Köping om 600 miljoner kronor, så då har vi tittat på hur vi investerar så att vi inte lägger pengarna på något vi inte kan ha nytta av, säger Elizabeth Salomonsson.