Vi blir mer och mer medvetna om vad vi äter och dricker. Försäljningen av de alkoholfria varororna ökar och slår nya rekord varje år i systembolagets försäljningssiffror och det är inte tal om en trend längre utan en förändring av hur vi lever.
– Framförallt handlar det om hela vår livsstil, vi är medvetna om vad vi äter dricker och så handlar det också om att det finns mer att välja på i vårt sortiment idag, säger Elina Yli-Torvi, Systembolaget.
Alkoholhaltiga drycker säljer fortsatt
– Det handlar inte primärt om att alkoholhaltiga drycker minskar på bekostnad av det alkoholfria. Vi ser en positiv normförändring, för ett antal år dedan var det okej att bjuda på läsk eller mineralvatten för dem som valde bort alkohol, idag förväntar vi oss att bli erbjudna en likvärdig dryck i ett likvärdigt glas. Det ska med andra ord vara lika festligt utan alkohol i glaset, säger Elina Yli-Torvi, Systembolaget.
Systembolagets försäljning av det alkoholfria sortimentet Totalt 1.000-tals liter
2005: 719
2006: 735
2007: 807
2008: 860
2009: 1023
2010: 1337
2011: 1678
2012: 2212
2013: 2425
2014: 2760
2015: 2064 (till och med kvartal 3)