Den 9 mars 2006 gav kommunfullmäktige klartecken till att stödja ett projekt, som Peab inte trodde kunde stå på egna kommersiella ben. Det gällde att bygga om det gamla ångkraftverket, som Peab redan ägde och skulle vara byggherre för, till nordens häftigaste upplevelsecenter.
Enligt byggherren skulle detta kosta 900 miljoner kronor och förutom ett stort äventyrsbad, innehålla ett forskningscenter med energimuseum, hajakvarium, restauranger och hotell. Avtalet innebar att kommunen skulle lägga runt 15 miljoner kronor varje år i 25 år, med indexuppräkning.
Drog ut på tiden
Men projektet drog ut på tiden och när Peab några år senare verkade revidera planerna höjdes kritiska röster mot det kommunala stödet. Hade kommunen gått med på att betala för ett jätteprojekt, som i slutändan bara skulle bli ett bad?
En av kritikerna var frilansjournalisten Anders Lif, som överklagade ett tilläggsavtal ända upp till Kammarrätten, vilken inte meddelade prövningstillstånd. Han ifrågasatte också om stödet inte strider mot lagen om offentlig upphandling. Men Peab menade att det inte fanns anledning till någon oro och sa i Sveriges Radio 2012 att det bara var akvariet som inte skulle bli av.
När det gamla ångkraftverket på onsdagen slog upp portarna är det ett äventyrsbad som är färdigställt. Men på hemsidan står det att detta kommer att bli mer än ett actionbad, och fortsatta planer för hotell, science center och en mötesplats för energi- och klimatfrågor.
Strax innan öppningen stod Johan Björkman, verksamhetschef på Kokpunkten, och berättade om Sveriges största actionbad.
– Äntligen får vi öppna det här fantastiska actionbadet, säger Johan Björkman.
”Framtiden för Västerås”
Kommunalråd Ulla Persson (S), Elisabeth Unell (M) och Tomas Anderson, vd för Peab topputveckling, inviger badet genom att skruva in två stora skruvar in i byggnaden så att ångan ska välla ut och på så vis dra igång det gamla ångkraftverket.
– Jag skulle bara kunna säga äntligen. Nu står vi äntligen här. Det här är framtiden för Västerås, säger Ulla Persson (S).
Det som skiljer Kokpunkten från andra bad är just den digitala tekniken.
– Vi har valt en sån teknik där man har en konstnärlig frihet. Vi kan förändra mönstret och ändra färger. Nu kör vi ett vattentema, säger Robert Ricciuti, ljus- och eventdesigner på RandR AB.