SVT skickade ut följande frågor till skolcheferna i respektive kommun:
- På vilka sätt förbereder ni er skolverksamhet för barn från krigets Ukraina?
- Om möjligt; hur många barn kommer ni ta emot?
- Vilket särskilt stöd kan ni erbjuda barnen?
- Vilka erfarenheter från flyktingsituationen 2015 kopplade till kriget i Syrien har ni tagit med er?
Här följer kommunernas svar, vi har i vissa fall kortat ner svaren något:
Västerås stad
1. Vi inventerar vilken personal som talar ukrainska eller ryska. På kort sikt kan barn och elever tas emot i våra befintliga skolor. Inom närmaste månaderna förbereder vi för att utveckla ytterligare platser i lokaler som finns att tillgå och planerar för rekrytering av ytterligare personal. Mot slutet av våren och början av hösten förbereder vi för ytterligare lösningar med nya förskolor och skolor och ytterligare personalrekrytering.
Vi ser möjligheter att rekrytera lärare och skolpersonal som kommer från Ukraina.
2. Vi har ännu inga siffror eller prognoser för hur många barn och elever som kommer till Västerås och när i tiden dessa kommer, men vi förbereder så att vi ska kunna ta emot alla barn och elever som har rätt till skolgång i Västerås.
3. Vi har en utvecklad elevhälsa i våra grundskolor och gymnasieskolor som har kompetens och erfarenhet av att möta barn som har behov av olika typer av stödinsatser. Vi har också modersmålslärare och medarbetare som har kunskap i att möta elever från olika kulturer och med olika språkkunskaper. Vi har speciallärare och specialpedagoger.
4. Vi har ökat kapaciteten att ta emot elever, och förbereder dem för undervisning utifrån svensk läroplan. Vi har också erfarenhet av att möta barn och unga som har flytt undan krig, samt större erfarenhet av att arbeta i ett krisläge i organisationen.
Köpings kommun
1. I dagsläget går vi igenom och ser vilka skolor och förskolor som har möjligheter att ta emot fler barn/elever och undersöker även möjligheten att starta fler grupper/klasser inom förskolan/skolan.
2. I dagsläget inga aviseringar från integrationsverket om flyktingar från Ukraina
3. Vi har i Köpings kommun haft utbildningar inom projektet Nyanländas och flerspråkigas lärande, exempelvis traumamedveten omsorg. Sedan har alla elever rätt till det stöd som man behöver för att tillgodogöra sig undervisningen, det kan vara god tillgång på elevhälsa, undervisningsmaterial på olika språk med mera.
4. Köping har goda erfarenheter av att under begränsad tid ta emot barn och unga i alla skolformer från förskola till gymnasiet. Vikten av ett gott bemötande och förberedelse för såväl föräldrar, befintliga elever och mottagna elever som också ges ett erforderligt stöd och introduktion var framgångsfaktorer såväl 2013 som 2014, när Köpings kommun tog emot an ansenlig volym nyanlända.
Sala kommun
1. Mottagning/kartläggning av de nyanlända barn/elever pågår inom Centrum för flerspråkighet. För närvarande är tre barn i process. När vi har kartläggningsresultat får huvudmannen besluta om rätt verksamhet framöver, det vill säga direktinkludering, förberedelseklass eller mottagningsskola.
2. Vi utgår från de som finns i Sala just nu: ett 20-tal barn och elever.
3. Skapa bästa möjliga trygghet kring barn och elever. Språkkompetens, det vill säga medarbetare/tolkar som behärskar ukrainska.
4. Bra infrastruktur/lokaler för det första mötet. Rätt kompetens vid mottagning/kartläggning. Efterhand anpassning av undervisningslokaler för mindre grupper.
Fagersta kommun
Vad gäller boende jobbar en arbetsgrupp med den frågan, där finns en plan för att ta emot familjer och barn. Vi har deltagit i utbildning om nyanländas lärande och vi är väl förberedda på att ta emot personer med olika trauman.
I dagsläget så har vi ströplatser att tillgå där elever kan komma in i olika klasser. Blir trycket högre än så, likt det var under 2015, så kommer vi se över både lokalfrågan och personalfrågan.
Vi har deltagit i Rädda barnens utbildning TMO som handlar om traumahantering och det tror vi ju de barn som nu kommer kommer att ha.
Arboga kommun
Vi kan inte svara på hur många som kommer. Det är Migrationsverket som tecknar avtal om lägenheter och vi vet inte antalet lägenheter eller vilka familjer som kommer att komma hit.
Vi är beredda att ta emot i våra skolor och inventerar vilka skol- och förskoleplatser vi har. Vi har stöd i våra egna elevhälsoteam med kuratorer och skolpsykolog om det behövs. Om det behövs specialistvård så kommer det remitteras via vårdcentralerna.
Vi har tagit emot barn och elever i våra verksamheter under många år och min uppfattning är att vi har en god beredskap.
Kungsörs kommun
Vi vet för närvarande om eller hur många barn som kommer till Kungsörs kommun.
Det finns en bred erfarenhet av att ta emot barn med annat modersmål sedan situation som uppstod efter 2015. Till exempel att snabbt kunna organisera förberedelsegrupper, arbeta med kartläggningar och strukturen för samarbete mellan studiehandledare och övriga lärare.
Hallstahammars kommun
1. Hallstahammars förskolor och skolor har en rutin för att ta emot nyanlända barn/elever och den kommer vi att följa. Vi planerar att starta en förberedelseklass för skolelever och vi planerar även att få igång samverkan med öppna förskolorna som finns både i kommunal och kyrkans regi.
2. Vi har ännu inte tagit emot några barn/elever. Vi förbereder i kommunen för att erbjuda 80-100 akuta boende i första skedet och vi vet ännu inte hur många av dessa som är barn.
3. Vi kommer att kartlägga eleverna enligt våra rutiner och erbjuder stöd utifrån elevernas behov.
4. Vi har erfarenheter, rutiner och en organisation som vi tar med oss från flyktingsituationen 2015.
Surahammars kommun
1. Vi har en plan för våra elever/barn som anländer från Ukraina.
2. I nuläge nio stycken.
3. Tolk samt undervisning av pedagog som tidigare haft förberedelseklasser, 2015. Annat stöd får visa sig efter att kartläggningar utförts.
4. Att det är bra att börja in en mindre gruppering för att senare slussas ut i klass. Vi vet aldrig vilka upplevelser som barnen bär med sig och en trygghet med den egna grupperingen har varit bra.
Norbergs kommun
1. Vi inventerar lokaler och personal för att kunna starta upp en förberedelseklass.
2. Vi har en skyldighet att ta emot alla som är i skolåldern. Vi vet att det finns 15 barn som är i skolålder i dag men har inga kontaktuppgifter till dem ännu.
3. Det är inte mycket, de kuratorer och skolsköterskor som vi har anställda har redan fulla kalendrar. Vi räknar med att asylhälsan finns att tillgå.
4. De är många och gedigna och går inte att skriv i ett kort mejl. Migrationsverket har fortfarande kvar lägenheter i Norberg för asylsökande från andra länder så vi har aldrig avslutat vårt mottagande.
Skinnskattebergs kommun
1. Vi har tillsatt en flyktingsamordning grupp där vi i kommunledningen tar in information, samt förbereder skolan med aktuell information.
2. Vi jobbar med att förbereda oss att ta emot barn/vuxna till tomma lägenheter och andra kommunala bostäder.
3. Vi har elevhälsoteam samt personal som talat deras språk samt digitala hjälpmedel.
4. Vi är mer förberedda nu och har andra förutsättningar.