Tre barn håller upp varsin skylt som visar en dator eller bok och penna.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Oj, nästan varje lektion” Mariella, Ashgar och Naemi är tre elever som jobbar olika mycket med datorer i skolan. Följ med när Lilla Aktuellt hänger med i deras vardag. Foto: SVT

Böcker eller skärmar – så olika är barnens skoldag: ”Nästan varje lektion”

Uppdaterad
Publicerad

Barns skärmtid i skolan har blivit en het fråga. Från att skolans styrdokument omfamnat skärmar vill regeringen minska skärmarna i skolan.

Följ med eleverna på två skolor i Kolsva och Skövde som gör helt olika val när det gäller skärmar på lektionerna.

Eleverna på Trädgårdsstadens skola i Skövde får läsplatta i förskoleklass och använder skärmar i nästan alla ämnen. På Malmaskolan i Kolsva är datorerna inlåsta i ett skåp, och barnen skriver för hand för det mesta.

– Alla elever ska utan problem kunna skriva en uppsats på dator, men de ska också kunna använda papper, penna och sudd, säger Johan Hallberg, rektor på Malmaskolan.

Flera barn som Lilla Aktuellt pratar med tycker att det finns fördelar med böcker, men andra gillar att jobba med skoluppgifter på skärm.

– Dator är smidigare. Man behöver inte skriva för hand, säger Einar Lans, 10 år.

Är det inte tidigt att få en ipad i förskoleklass?

– Det som är det viktigaste är undervisningen och kvaliteten på det. Sedan tycker jag det är bra att eleverna lär sig den digitala världen, för den lever vi i, säger Monica Carlgren, rektor på Trädgårdsstadens skola i Skövde.

Skärm eller pärm? Hör skolministerns svar till Lilla Aktuellt om den heta frågan.

Kvinna med glasögon håller upp en skylt med symbol för penna och bok.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet svarar skolminister Lotta Edholm (L) på frågor i vilken utsträckning skolan ska vara digital. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.