Så här långt har arbetet Camilla Kullängs arbete på skolan handlat om att känna in verksamheten och se var behovet finns. Planen är att jobba förebyggande och att göra barnens tid på skolan så språkutvecklande som den kan bli.
– Det är det här jag brinner för. Inte bara att jobba med de barn som har ett identifierat behov, utan även att jobba förebyggande. Jobba för alla barns utveckling och höjd måluppfyllelse, säger hon.
Kommer att jobba förebyggande
Camilla Kulläng kommer till stor del att jobba förebyggande, men hon kommer även att jobba med barn som har en språkstörning. Och hon betonar vikten av att inte glömma bort dessa barn i skolan.
– Det finns massor av rapporter som visar att om den här barngruppen inte får stöd riskerar de att misslyckas i skolan. När de identifieras på logopedmottagningen stöttas de, men när de börjar i skolan varierar det hurdant stöd de får i skolan. Därför behövs logopeder på plats i skolan, förklarar hon.