Mellan 2018 och 2021 dog 58 svenska cyklister i olyckor på gång- och cykelbanor, där biltrafik inte var inblandad. Det visar statistik från Socialstyrelsen.
Två av dödsolyckorna skedde i Västerås. Under samma tidsperiod har nästan 500 personer vårdats på sjukhus i Västmanland efter olyckor på gång- och cykelbanor.
Västerås stad har som mål att det ska vara tryggt att färdas på stadens cykelbanor. Men kommunen har inte prioriterat att göra den olycksdrabbade korsningen mellan Bäckby och Råby säkrare.
I klippet svarar gatu- och parkchef Linnea Viklund på varför inget gjorts och hur Västerås stad prioriterar.
Så skadas cyklister i trafiken
Singelolycka: 345
Kollision med personbil eller lätt lastbil: 25
Kollision med annan cykel: 19
Kollision med fast eller stillastående föremål: 17
Kollision med två- eller trehjuligt motorfordon: 5
Kollision med fotgängare eller djur: 4
Kollision med tung lastbil eller buss: 4
Kollision med annat icke motordrivet fordon: 1
Övrigt/okänt: 88
Totalt antal skadade: 474
Cyklister som har fått slutenvård efter olyckor i Västmanland, 2018-2021.
Källa: Socialstyrelsen