SVT Nyheter Västmanland har tagit del av statistik från Trafikverket över punktlighet och inställda tåg på sträckan Västerås–Fagersta–Ludvika under 2021. Enligt siffrorna ställdes 25 procent av alla planerade avgångar i båda riktningarna in, men statistiken är inte 100-procentig.
– Bland annat ersattes en del inställda tåg i slutet av förra året, och under hela januari 2022 med en annan tågoperatör som SJ beslutade att anlita. Men det syns inte i statistiken, eftersom de tågen fått nya tågnummer, säger Yujin Zhang, ansvarig för trafik och infrastruktur på Tåg i Bergslagen.
Problem med nedfallna träd
En bidragande orsak till inställda tåg under slutet av förra året var SJ:s byte av schemaplaneringssystem. Men även pandemin ledde till att flera planerade avgångar ställdes in, framförallt i början av 2021, efter överenskommelse mellan Region Västmanland, TiB och SJ. I många fall sattes ersättningsbuss in istället.
– Annars är de främsta anledningarna till att tåg ställs in på just den här sträckan fordonsproblem och nedfallna träd, säger Yujin Zhang på TiB.
I klippet: Så vanligt är det med förseningar och inställda tåg på Bergslagspendeln.