Enligt planen väntas Trafikverket finansiera Västerås nya resecentrum med 600 miljoner kronor i den första etappen. Nu är 95 miljoner av dem säkrade och ska gå till att bygga en ny bangård med uppställningsspår där tåg kan placeras. Den funktionen finns idag vid den befintliga stationen men tanken är att den nya bangården ska förläggas vid Västerås Västra, bortanför Hammarby.
– Det är ett viktigt steg att flytta uppställningsspåret till Västerås Västra för att vi gemensamt ska kunna komma i gång med byggandet av ett nytt resecentrum i staden, säger Rami Yones, regional direktör i region öst på Trafikverket.
Pengarna kom fram tillslut
Ombyggnationen av Västerås nya uppställningsspår var inte med i den nationella transportplanen för infrastrukturfinansiering, men Trafikverket hittade en lösning när pengarna kunde tas från en så kallad regional trimningsfond. Byggstart är budgeterad till 2028 men möjligheten finns att den sker tidigare än så.
– Att vi kommit så här långt är resultatet av ett nära samarbete under flera år med Västerås stad och Region Västmanland, för att komma fram till den bästa lösningen, säger Rami Yones.
Hör Sanna Edling , projektchef för Mälarporten där ombyggnationen av resecentrum är den första delen, i klippet ovan ge svar på tre frågor om vad som händer nu.