Inom EU diskuteras ett förbud mot offentligt stöd, vilket, om det blir verklighet, ensam kan leda till att flygplatsen i Västerås får läggas ned.
Västerås flygplats ägs av Västerås stad och får 15 miljoner kronor i driftbidrag varje år, trots detta var underskottet på 6 miljoner under föregående år.
Men Mikael Nilsson, flygplatschef i Västerås, är inte särskilt oroad.
– Det brukar finnas undantag i sådana här förslag för att det inte ska drabba alla rakt av och det som tidigare skrivits från Sveriges sida är att man vill värna om de regionala flygbolagen.
Staten tar över flygledning
I onsdags röstade majoriteten i riksdagen för trafikutskottets förslag om att åter förstatliga flygtrafiktjänsterna.
Det kan i praktiken innebära att verksamheten i flygledartornet som idag sköts av den privata aktören ACR Sweden skulle återgå till det statligt ägda Luftfartsverket.
– Det är ingen katastrof, även om förslaget i sig är en katastrof, men det skulle sannolikt innebära ökade kostnader för oss, säger Mikael Nilsson.
Desto mer bekymrad är Lena Söderberg (S), ordförande i Västerås flygplatsbolag.
– Det är mycket som talar emot oss just nu. Detta kan vara droppen för flygplatsen.