Snabbkassorna skulle kunna bli ett hjälpmedel för de som behöver den mest men är svåra att använda om du har rullator, rullstol eller försämrad syn.
– När ny teknik köps in tänker butikerna ofta att de vill nå en så stor kundgrupp som möjligt men glömmer att de gör tekniken otillgänglig för vissa, säger Ulrika Holmberg som är konsumtionsforskare på Götebrogs universitet.
Hon ser att det finns detaljer som skulle kunna välkomna fler kunder till snabbkassorna.
– Istället för att dra vårt medlemskort sist skulle vi kunna inleda med att dra det när vi ska handla och få våra personliga inställningar på skärmen, exempelvis bättre ljusstyrka, konstrast och textstorlek.
• Häng en touchpenna vid varje snabbkassa. Pekskärmen reagerar inte lika bra på torra händer, som äldre ofta har.
• Gör kassagården större så att det finns möjlighet att komma fram med rullator och rullstol utan att vara i vägen för andra.
• Se till att ha bra belysning i kassagården, inte lampor som speglas rakt ned i skärmen.
• Gör det tydligare hur man ska använda rabatter.
• Använd pensionärsdagarna – då butiker har extra rabatter för äldre – att ha extra personal på plats som lär ut de nya systemen.
Under hösten leder Ulrika Holmberg ett projekt där äldres inträde på den digitaliserade matmarknaden studeras.