Tvådelad bild där vänstra delen visar en person i vinterkläder vid en perrong och högra delen visar ett grått tåg  på en snötäckt järnvägsperrong.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SJ har gett regionaltågen en ”medelåldersupprustning” – följ med SVT:s reporter och se vad som är nytt. Foto: Liv Elgenklöw/SVT

Här är SJ:s nya regionaltåg – SVT:s reporter tar en första titt

Publicerad

Nu rullar nya regionaltågen på västmanländska pendlarsträckor. De har rustats upp efter 20 år i tjänst.
– Tåget har nått medelåldern och förbättrar sig, säger Peter Kraméus, kommunikationsstrateg på SJ.

Det är 27 tåg som renoveras och två i kvartalet kommer att bli klara. Men redan nu rullar nya dubbeldäckaren mellan Västerås och Stockholm, bland annat. Sin hemmavist har tågen dock på depån i Västerås, där de får service och nattvila.

Kostsam upprustning

Exakt vad det kostar vill SJ inte riktigt avslöja, men det ligger på ”flera 100 miljoner”.

– I och med uppgraderingen tror vi att tågen kommer fungera bra i 20 år till, säger Peter Kraméus.

Medelålders renovering

På järnvägspråk heter det ”midlifeupprustning”, en renovering som ofta sker efter 20 år. Tågen har alltså genomgått en medelåldersmetamorfos. Ungefär som att krisande 50-plussare anmäler sig till maraton? Eller skaffar mc eller tatuering?

– (Skratt) Ja, vad ska man jämföra med? Skönhetsoperation kanske? säger Peter Kraméus.

Detta är nytt i regionaltågen

  • Stolarna har fått löstagbara dynor och ny klädsel.
  • Radiotransparenta fönster ska ge bättre täckning och uppkoppling.
  • Renoverade toaletter, ska bland annat minska odör.
  • Nya bord som är anpassade för arbete med dator.
  • Färre fyrsitsar.
  • Fler eluttag.
  • Ny beslyning.
  • Något mer benutrymme
  • Framöver ska det också komma bokningsbara cykelplatser.

Källa: SJ

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.