Det är 27 tåg som renoveras och två i kvartalet kommer att bli klara. Men redan nu rullar nya dubbeldäckaren mellan Västerås och Stockholm, bland annat. Sin hemmavist har tågen dock på depån i Västerås, där de får service och nattvila.
Kostsam upprustning
Exakt vad det kostar vill SJ inte riktigt avslöja, men det ligger på ”flera 100 miljoner”.
– I och med uppgraderingen tror vi att tågen kommer fungera bra i 20 år till, säger Peter Kraméus.
Medelålders renovering
På järnvägspråk heter det ”midlifeupprustning”, en renovering som ofta sker efter 20 år. Tågen har alltså genomgått en medelåldersmetamorfos. Ungefär som att krisande 50-plussare anmäler sig till maraton? Eller skaffar mc eller tatuering?
– (Skratt) Ja, vad ska man jämföra med? Skönhetsoperation kanske? säger Peter Kraméus.
Detta är nytt i regionaltågen
- Stolarna har fått löstagbara dynor och ny klädsel.
- Radiotransparenta fönster ska ge bättre täckning och uppkoppling.
- Renoverade toaletter, ska bland annat minska odör.
- Nya bord som är anpassade för arbete med dator.
- Färre fyrsitsar.
- Fler eluttag.
- Ny beslyning.
- Något mer benutrymme
- Framöver ska det också komma bokningsbara cykelplatser.
Källa: SJ