Ordern beräknas levereras mellan åren 2017 och 2021, för ett värde av 5,5 miljarder kronor.
– Det är ett internationellt projekt, men vi har kontraktet och det är här i Västerås som projekt- och utvecklingsarbetet görs, säger Klas Wåhlberg, vd Bombardier Sverige.
Röda linjen får de nya vagnarna
I en hemlig anläggning i Västerås leds utvecklingsarbetet med det nya tunnelbanetåget C30 som har plats för 1000 passagerare fördelat på 70 meter. Det kan köras förarlöst om man så önskar och det ska rulla ut på den röda linjen i Stockholm 2017.
Design- och konstruktionsarbetet har gjorts i Västerås och utmärkande är bland annat att vagnarna får färre sittplatser än idag, men betydligt större ytor för stående passagerare.
– Vi har byggt samtliga tunnebanevagnar i Stockholm sedan 1949 så det är en lång tradition vi spinner vidare på här, säger Klas Wåhlberg.
Just nu jobbar 300 personer med projektet i Västerås, varav 75 procent är ingenjörer.