– Det är otroligt mycket vantar, mössor och hörlurar som folk glömmer på bussen, vi fyller en tunna varje vecka. Men det är mycket annat också, säger Maria Davidsen, jobbar med kundrelationer på Svealandstrafiken.
Svealandstrafiken för ingen statistik över hur många föremål de får in till hittegodsavdelningen. Men Maria uppskattar att det bara är en tredjedel av allt som hamnar på hittegodsavdelningen som faktiskt kan återlämnas till sina ägare igen.
Det som inte hämtats ut, eller där ägaren inte hittats, skänks till välgörenhetsorganisationer eller så kasseras det.
– Saker och ting som saknar större värde kasseras efter ungefär tre månader. Det känns inte alls bra att så mycket slängs. Men vi är tvungna. Vi har inte plats för att ha det här, säger Maria Davidsen.
Experten tipsar
Hon önskar att fler märkte sina väskor, datorer eller hörlursetuier med namn, eller ännu bättre: ett telefonnummer.
– Det här är ett detektivarbete ibland. Har vi ett namn, eller något annat som kan härleda godset till en särskild person så hittar vi ofta ägaren, berättar Maria Davidsen.
”Blev en familjemedlem” – i klippet kikar SVT in på hittegodsavdelningen och får svar på frågan om vad som är det konstigaste de har fått in.
Tinja tappade plånboken på bussen – så gör hon för att det inte ska hända igen