Kvinnan arbetade som hemtjänstbiträde hos en då 82-årig man som bland annat behövde hjälp med att handla och ta ut kontanter. Mannens lokala postombud reagerade på att det kom in paket från ett känt postorderföretag i 82-åringens namn. Postombudet visste nämligen att 82-åringen då var inlagd på sjukhus.
82-åringen trodde han skrev under något annat
Postombudet kontaktade 82-åringens bekanta samt hemtjänstbiträdets chef, och då uppdagades bedrägeriet.
Det visade sig att kvinnan hade beställt barnkläder på postorder för 4.072 kronor i 82-åringens namn. Kvinnan har nekat, men utredningen visar att beställningen gjordes från hennes tjänstetelefon. Hon har inte heller kunnat förklara varför 82-åringen, som inte har några barnbarn, skulle beställa barnkläder.
Enligt tingsrätten verkar mannen ha skrivit under betalningsordern i tron att han skrev under något annat.
Köpte oxfilé och praliner
Kvinnan döms också för att ha lurat ett dement par, 91 och 85 år gamla, på pengar. Hon arbetade som hemtjänstbiträde hos dem och hade tillgång till deras bankkort till att handla frukt, bullar och smörgåspålägg.
En dag upptäckte parets son att det vid ett tillfälle hade handlats för drygt 2.400 kronor. Han ringde till butiken, som räknade upp inköpen: bland annat hårvårdsprodukter, 1,75 kg oxfilé, ost, chokladpraliner och grillad kyckling. Inga av varorna fanns hemma hos paret. Utifrån butikens övervakningskamera har man kunnat konstatera att det var den 39-åriga kvinnan som köpte lyxmaten med det dementa parets bankkort.
Kvinnan döms till 60 dagsböter och ska även betala skadestånd till pensionärerna. Av domslutet framgår att hon har förlorat sitt jobb på hemtjänsten.