Vår reporter Hanna Eklund är på plats och rapporterar från förberedelserna inför Midnattsrallyt där hon träffar bland andra bildesignern Svenharry Åkesson som var en av dem som byggt prototypen till Koenigsegg.
– Jag är här med en prototyp som fyller 50 år i år och som jag byggde med en kollega på den tiden som jag var lärare i bilteknik här i Västerås, säger Svenharry Åkesson.
Den traditionella tävlingen har som vanligt lockat till sig många namnkunniga förare som Hannu Mikkola, Björn Waldegård och Stig Blomqvist.
Ordförande oroar sig för åksjukan
En av de personer som sällan figurerar i rallysammanhang är kommunstyrelsens ordförande Ulla Persson (S) som i år kommer att åka med under en delsträcka.
– Men det känns skönt att jag åker med som medresenär och inte kartläsare, för nu behöver jag inte vara orolig över att eventuellt bli åksjuk, säger Ulla Persson (S).
Midnattssolsrallyt kördes ursprungligen första gången 1950 och sista gången 1964. År 2006 återupptogs traditionen och de bilar som deltog i detta rally fick inte vara nyare än årsmodell 1975.
Rallyt startar i Västerås och fortsätter sedan via deltävlingar i Bergslagen, Roslagen och Sörmland för att till slut återvända till Västerås för målgång.
Fakta om Midnattssolsrallyt:
- KAK Midnattssolsrallyt körs den 18-21 juli 2012 med Västerås som utgångspunkt.
- Rallyt startar med en specialsträcka inne på Rocklundaområdet den 18 juli.
- Den 19 juli körs sju sträckor i Bergsslagen, 20 juli, sju sträckor i Roslagen och 21 juli körs sex sträckor i Sörmland innan rallyt avslutas med målgång och prisutdelning på Rocklundaområdet i Västerås.
- Bilarna i tävlingen ska vara byggda 1981 eller tidigare.
- KAK Midnattssolsrallyt kördes i sin ursprungliga tappning mellan 1950 och 1964. Sedan 2006 körs KAK Midnattssolsrallyt som en historisk tävling med två huvudklasser: Historic och Regularity.