Under våren 2020 var det färre som sökte hjälp hos ätstörningsenheten, men under sommaren och hösten återgick det till en normalnivå med nyanmälningar. Årligen har enheten cirka 100-120 nyanmälningar.
I december fick enheten dock ett högre söktryck och det har hållit i sig.
– Det höga söktrycket tror jag beror på att många har dragit sig för att söka hjälp och att man hoppas att man själv kan fixa det. Men också för att vi lever i en sådan tid som vi gör, säger Maria Stefansson som är enhetschef på ätstörningsenheten.
Friskfaktorer försvinner
I och med pandemin har patienternas friskfaktorer försvunnit och det är svårt att hålla rutinerna i vardagen på grund av alla förändringar.
En friskfaktor är det som hjälper patienten att gå mot det friska eller behålla hälsan och det kan vara väldigt individuellt.
– Pandemin har ju lett till isolering och olika typer av stress som kan påverka våra patienter. Vardagen ser annorlunda ut för många och har man en ätstörning är rutiner och möjligheten att få stöd i vardagliga rutiner viktiga.
I klippet ovan berättar Maria Stefansson om hur pandemin påverkat patienterna på ätstörningsenheten och vad personalen gjort för att försöka underlätta.