Så sent som 2021 gick 45-årige Jim Pettersson på egna ben, men hans sjukdomsbild gjorde att han från sommaren 2022 behövde permobil.
Han hade nyligen flyttat in i lägenheten på Rönnby och genom Västerås stads hemtjänst fick han sedan ett halvår tillbaka hjälp med att ordna mat och annat han behövde.
Det var under ett rutinbesök 10 oktober som han hastigt började må allt sämre och drabbades av ett hjärtstopp.
När Jims syster Åsa söker svar på vad som hände ställer hon sig kritiskt till vad som gjordes, eller inte gjordes, för att rädda livet på hennes bror.
– Bara tio steg från min brors lägenhet sitter en hjärtstartare, säger hon och visar SVT.
Svaret: Medarbetarna har följt rutinerna
Västerås stad vill inte ställa upp på någon inspelad intervju, men i ett mejl svarar de på våra frågor. De anser inte att personalen gjort något fel.
”När vi har tittat på det här så ser vi att medarbetarna agerat helt enligt de rutiner vi har.”
De skriver vidare att medarbetare i hemtjänsten har ett omvårdnadsuppdrag.
”Blir det ett behov av akutsjukvård ska sjuksköterska alternativt SOS Alarm kontaktas, vilket gjordes i detta fall.”
Personalen inte utbildad i HLR
På våra frågor om varför det inte gjordes hjärt- lungräddning svarar Västerås stad att det inte är ett krav, och att personalen inte är utbildad i HLR. Något äldrenämndens ordförande Amanda Grönlund (KD) säger utreds för att eventuellt ingå i utbildningen framöver.
Åsa Pettersson har anmält händelsen till Ivo, inspektionen för vård och omsorg.
I klippet ovan berättar Jims syster om känslorna och upprördheten hon känner efter sin brors död.
Tidslinje: Uppmanas två gånger att göra HLR – SVT har tagit del av larmsamtalet
Om Ivo
Ivo ansvarar för tillsyn över hälso- och sjukvård, hälso- och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning.
Källa: ivo.se