Problemet med den smutsiga luften kan ha blivit värre av de uppvärmda gatorna som finns i Västerås. Snöfritt är bekvämt, men när man kör på snöfria gator med dubbdäck river det upp partiklar från asfalten.
– Vi kommer behöva göra en ordentlig utredning, säger Linnea Viklund som är gatuchef på Västerås stad.
”Ska man få köra här med dubbdäck?”
Förvaltningen tittar på olika alternativ, ett av dem är att förbjuda dubbdäck, så som Uppsala och Stockholm gjort.
– På längre sikt kan det handla om att vi tittar på hur den här gatan används. Ska man få köra här med dubbdäck?
Alternativen kostsamma
Det finns andra sätt att komma åt problemet. Bland annat att se över hur man sandar, vad man sandar med och hur snabbt man ser till att sopa upp sand när snön har tinat. Eller spola vatten på vägen för att binda smutsen.
Men det är kostsamma åtgärder som kanske inte heller har så stor effekt. Ett annat sätt är att minska trafiken.
– Ska man överhuvudtaget få köra här med personbil? Då uppstår frågan vart den trafiken tar vägen, om det blir värre på andra infarter, säger Linnea Viklund.
Hosta eller halka? I klippet ovan svarar Linnea Viklund, gatuchef på Västerås stad, på tre frågor om ett eventuellt dubbdäcksförbud.
Piggar som väcker känslor – så tycker västeråsarna om förbud mot dubbdäck