Uppdraget som tjänstemännen i Västerås fått är att hitta en lokal lösning som säkrar att barn med rätt att gå i särskola kan få sin förskoleklassplacering tillgodosedd inom grundsärskolan. Ett initiativ som fått positiv respons.
Frågan tycks dock främst vara aktuell i större kommuner.
Rektorer i mindre kommuner i Västmanland menar att det lilla antalet elever som det för dem handlar om, gör det svårt att skapa hela förskoleklasser men också enklare att skapa individuella lösningar för enskilda barn.
Frågan om förskoleklass inom grundsärskolan har dock även lyfts i rikspolitiken, bland annat av Västmanlands riksdagsledamot Roger Haddad (L).
Hör honom i klippet.
FÖRSKOLEKLASS
Etablerades 1998 och är sedan höstterminen 2018 är en obligatorisk del av den svenska grundskolan och förenad med skolplikt. Den är avgiftsfri och omfattar minst 525 timmar under ett läsår.
Från och med det år ett barn fyller sex år ska hen erbjudas plats i förskoleklass.
Förskoleklassen ska stimulera elevernas utveckling och lärande, förbereda dem för fortsatt utbildning och främja deras harmoniska utveckling. Lek, skapande och utforskande är viktiga delar i utbildningen.
2016 fick förskoleklassen en egen del i läroplanen, den ska tillsammans med läroplanens första och andra del vara utgångspunkt för undervisningen.
Kommunerna ansvarar för verksamheten och att eleverna erbjuds verksamhet. Verksamhet som anordnas av fristående skolor är ett alternativ till den kommunala verksamheten.
Källa: Skolverket