Fem aktörer granskas för marknadsrättsliga problem. Foto: Adam Ihse/TT

Mälartåg och flera andra tågbolag granskas av Konsumentverket

Uppdaterad
Publicerad

Med anledning av den ström av anmälningar som gjorts gällande problemen med de regionala tågbolagen, inleder nu Konsumentverket en granskning av Mälartåg, Skånetrafiken, Västtrafik, SL och UL. Det rapporterar nyhetsbyrån Siren.

Samtliga tågbolag har under året fått anmälningar mot sig från missnöjda resenärer gällande allt från nekad ersättning, bristfällig information och oklarheter vid inställda tåg samt återkommande strul med biljetterna i reseapparna.

Flera problemområden hos Mälartåg

Konsumenterna har i anmälningar uppgett att informationen brustit vid trafikstörningar och ersättningstrafik. Långa svarstider från kundtjänst, information om återbetalning, ersättning för annan transport samt tågbolagets allmänna köp- och resevillkor är område som också ska granskas av Konsumentverket.

Myndigheten kommer därefter att besluta om eventuella vidare åtgärder.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.