Riksdagsledamoten Roger Haddad (FP) fick direkt försvara vad han åstadkommit de senaste fyra åren. Inte minst mot bakgrund av att svenska skolelevers resultat inte ser ut att bli bättre, snarare tvärtom.
– Det stämmer att det aldrig har införts så många skolreformer som 2011, erkände han, men det är omöjligt att vända flera års nedgång av skolresultat på så kort tid.
Riksdagsledamoten Vasiliki Tsouplaki (V) menade däremot att just ryckigheten och mängder med ny administration tynger både lärarna och undervisningen.
– Lärarna måste få mer tid i klassrummen och vi måste lita på deras kunskap att göra bedömningar istället för att införa nya kontrollsystem.
Annars är betyg den frågan där partierna skiljer sig mest.
– Betyg i årskurs fyra skulle göra det lättare att sätta in insatser tidigare, menade Roger Haddad (FP)
– Det räcker med en avstämning i årskurs nio där man får ett bevis på att man lärt sig det som behövs, kontrade Vasiliki Tsouplaki (V)