De allra yngsta barnen utvecklar inte sitt språk som de ska. Det anser den ideella föreningen Läsrörelsen, som i samarbete med samtliga kommuner i tre län, Örebro, Västmanlands och Sörmlands, har dragit igång ett nytt projekt, där förskolepersonal under tre läsår ska ägna sig åt att närläsa böcker för barn upp till tre år.
– Det handlar om högläsning kan man säga, av en och samma bok under en hel termin, säger Elisabet Reslegård, ordförande och projektledare för Läsrörelsen.
Barnen ska få varsin bok och Elisabet Reslegård påpekar att projektet inte gör anspråk på att vara någon miniskola, utan att det gäller att gå igenom en berättelse på många olika sätt, genom lek och sång.
Varför en och samma bok?
– Ett litet barn måste, för att ta till sig språket, jobba hela tiden med samma och tillföra sin egen kunskap och fantasi, annars blir det något slags stressläsning, kvantitet istället för kvalitet, säger Elisabet Reslegård.
– Vi har gjort undersökningar som visar att andelen föräldrar som högläser varje dag för sina barn har gått ned från 70% för tio år sedan till 35% idag.
Varför är det så?
– Det kommer annat emellan och man talar om datorns roll, men språkets utveckling kommer genom möten och mänsklig kommunikation, inte genom en dator, säger Elisabet Reslegård.