Trots att man statistiskt inte har kunnat visa på att olyckorna blivit färre samt att fler vintercyklar så har teknik- och fastighetsförvaltningen lagt fram ett förslag till politikerna – att fortsätta sopsalta.
– Det är framförallt för att det här har tagits emot så väl av västeråsarna och vill vi vara en cykelstad och gynna
cyklismen så tror vi att det här kan vara ett sätt att göra det på, säger Linnea Viklund, gatuchef.
Under torsdagen skulle frågan ha avgjorts på tekniska nämndens möte. Men eftersom den politiska majoriteten inte kan enas i frågan så kommer ärendet att bordläggas vilket innebär att det inte blir någon sopsaltning den här vintern.
KOSTNADER FÖR SOPSALTNING
Kostnaden har varierat mellan vintersäsongerna. Det beror på att säsongerna har varit olika långa samt att vintervädret varierat mellan åren vilket krävt olika många pådrag.
- Säsong 1: 2,56 miljoner kronor
- Säsong 2: 3,5 miljoner kronor
- Säsong 3: 2,8 miljoner kronor
Sopsaltningen har inte varit upphandlad under testperioden. Om politikerna säger ja till en fortsättning så kommer en upphandling att ske, vilket kommer sänka kostnaden.
Men den här metoden är dyrare än konventionell snöröjning – uppskattningen är att sopsaltningen är 5-6 gånger dyrare.
Källa: Teknik- och fastighetsförvaltningen, Västerås stad.