Den är Sveriges längsta pilgrimsled – och tusen år gammal. Nu rustas Romboleden som går mellan Köping och Trondheim.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör mer om den tusenåriga Romboleden och följ några vandrare som går i kung Olavs fotspår när han flydde Norge och tog sig till Köpingstrakten. Han återvände senare till Norge via Medelpad och fick efter sin död titeln ”Norges evige konung”. Foto: Fredrik Samuelson/SVT

Nu rustas Sveriges längsta pilgrimsled – har anor från vikingatiden: ”Helt unik”

Uppdaterad
Publicerad

Den är Sveriges längsta pilgrimsled, 90 mil, och snart tusen år gammal. Nu rustas Romboleden som går mellan Köping och Trondheim.

– Jag tror inte folk förstår att den är helt unik i Norden, säger Svante Eriksson från Svenska kyrkan.

Hit till Romboland och Köping kom den norske kristne vikingakungen Olav efter sin flykt från Norge. Han åkte vidare med båt till Novgorod, återvände till Norge via Medelpad och stupade i ett slag år 1030.

Det sägs sedan att mirakel hände och han blev helgonförklarad 1031. S:t Olof blev Nordens första och mest populära helgon.

– Då började folk pilgrimsvandra längs hans flyktväg, från Köpingstrakten upp till Nidarosdomen i Trondheim där han var begravd, säger Svante Eriksson från Svenska kyrkan som ansvarar för leden här.

Romboleden blev pilgrimsvandring

Nidaros blev ett känt pilgrimsmål vid sidan av Rom, Jerusalem, Santiago de Compostela och Vadstena. Leder från norra Europa och Ryssland anslöt till Romboleden, som knöt ihop Vadstena och Nidaros.

Nu rustar Svenska kyrkan, som fått 3,5 miljoner kronor i EU-bidrag, leden med nya informationstavlor och stolpar från Köping till norska gränsen. Arbetet ska vara klart nästa år.

– I dag pilgrimsvandrar folk av alla möjliga anledningar och vi hoppas att intresset ska öka, säger Svante Eriksson.

I klippet: Följ med några pilgrimer längs leden och hör mer om den tusenåriga historien.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.