En slutsats är att det inte finns tillräckligt med kunskap och kompetens bland personalen. Det skiljer stort mellan olika enheter.
Grundskolenämndens ordförande Jonas Cronert (S) har tagit del av rapporten, och säger att alla barn i Västerås stads enheter ska ha samma förutsättningar, oberoende var man bor eller går i skola.
– Vi är inte nöjda, då vi nu ser ett olikvärdigt resultat. Det blir grundskolenämndens uppdrag att förstärka och tillföra resurser när vi ser behovet, säger han.
Hur säkerställs att barn med språkstörning framåt får likvärdigt stöd oavsett vilken skola eller förskola de går i?
– Det är ett pågående arbete vi jobbar med, säger Jonas Cronert (S).
VAD ÄR EN SPRÅKSTÖRNING?
En språkstörning innebär svårigheter att utveckla språk och tal i den takt som förväntas av barnets ålder.
Vanliga svårigheter inkluderar problem med uttal, där barnet kan säga ”tatt” istället för ”katt”, och grammatik, där ord kan sakna ändelser eller vara felaktigt böjda.
Barnet kan ha ett begränsat ordförråd och svårt att förstå och använda språket korrekt, vilket påverkar förmågan att ställa frågor och vidareutveckla samtalsämnen.
Ett flerspråkigt barn med språkstörning upplever dessa svårigheter på både modersmålet och andraspråket.
Talet kan också vara nasalt, och vissa barn har munmotoriska svårigheter som påverkar rörelsen av tunga och läppar.
Källa: 1177.se
Västerås stads kartläggning av stöd till barn med språkstörning.
Barn- och utbildningsförvaltningen har kartlagt hur stödet till barn och elever med språkstörning eller språkliga svårigheter som liknar språkstörning, ser ut på Västerås stads skolor och förskolor.
Kartläggningen gjordes under vintern 2024-2025 på uppdrag av kommunfullmäktige.
Totalt har 45 av 49 skolor och 61 av 80 förskolor svarat på enkäten som ligger till grund för resultatet.
Källa: Rapporten; Översyn av stöd till barn med språkstörning