– Det är väldigt stora ekonomiska risker som vissa partier vill ta för att eventuellt tjäna en slant, säger Liberalernas oppositionsråd Jesper Brandberg.
Anledningen till att Västerås flygplats behöver låna pengar är den nya linjen till Helsingfors. I början är utgifterna större än inkomsterna, men på sikt är förhoppningen att den nya linjen ska gå med ett överskott.
Det ställer sig Jesper Brandberg skeptisk till.
– En ledamot i kommunfullmäktige jämförde med en spelmissbrukare som går till kasino och tänker ”ikväll vänder det”. Det verkar inte finnas någon satsning som är för vild eller för stor. Förlusterna bara ökar – idag ligger vi på 30 miljoner kronor om året, det kan bli både 50 och 60.
Flygplatsens egna bedömning
Kommunalråd Anders Teljebäck (S) menar att det som behövs för att minska flygplatsens underskott är att öka trafiken på flygplatsen, och att han där utgår från flygplatsens egna bedömning.
Men Jesper Brandberg håller inte med.
– Det är inte nödvändigt att ha både passagerarflyg och fraktflyg och så vidare. Man kan välja att stryka någon verksamhet och på så sätt spara pengar. Man kan titta på olika delar – vilka bär upp sina kostnader, vilka gör det inte? Lite mera djupanalys behövs, säger han.
”Resenärerna är inte från Västerås”
Han är sedan tidigare kritisk till satsningen på passagerarflyg från Västerås.
– Merparten av resenärerna är inte från Västerås. Så det vi gör när vi satsar på flygplatsen är att vi tillhandahåller lågprisflyg för personer från andra kommuner, säger Jesper Brandberg.