Satsning på trassliga barnfamiljer Foto: SVT

Poppis med paddan på förskolan

Uppdaterad
Publicerad

Under två dagar hålls en nordisk förskolekonferans med fokus på att lyfta syftet med användning av lärplatta som verktyg på förskolor.

Förskolepersonal från hela Norden var på plats vid Aros Congress Center för att gå på förskolekonferens.

Susanne Kjällander, som är forskare i didaktik på Stockholms Universitet, föreläste om lärplattans betydelse i förskolan. Hon pratade både gott om hur mycket barnen kan lära sig, men lyfte också problematiken med att det kan vara stressigt för barnen med för mycket intryck.

– Jag är lite oroad över att barnen tar in för mycket information. Lärplattan ska inte ersätta något annat, men det kan vara ett komplement till det andra vi gör i förskola, säger Karin Ihalainen, som kommit ifrån Lahti i Finland.

Viktigt att komma ut i naturen

Niels Bech-Larsen från Danmark var också på plats under konferensen och han tycker att det är viktigt att man har ett balanserat förhållande till lärplattan.

– I fall barnen sitter en stund och lär sig på plattan är det ingen skada skedd, men vi som pedagoger måste se till att de kommer ut i naturen också tillsammans med andra människor, säger han.

Verksamhetschefen för den kommunala förskolan, Yvonne Carehag Gustavsson, ser positivt på den digitala utvecklingen.

– Vi har hunnit mycket på tre år. Det viktigaste är att man vet syftet med lärplattan, vad den ska användas till och hur, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.