– Det hade jag ingen aning om. Vad bra, jag tycker det är en bra satsning. Det är bra för miljön.
Ja, så lät några av kommentarerna från passagerarna på buss nummer fyra till Vallby i morse när premiärturen led mot sitt slut. Och inne i bussen märker man faktiskt ingen stor skillnad från en vanlig buss.
Låter som vanligt
För det låter ungefär som vanligt inne i bussen och man ser inget speciellt som sticker ut, förutom hos chauffören som både ser lite andra mätare och känner skillnaden i körningen.
– Det har gått jättebra, och elbussen går ju väldigt mjukt och fint. Jag har fått många glada tillropa från passagerare som tycker att det är både bra och spännande med elbussen, säger Kenneth Rogall elbusshaufför
Att elbussen nu börjat rulla på Västerås gator beror egentligen på ett biobussprojekt finansierat av EU, och uppvärmningen i bussen den drivs av biogas. Projektet ska utvärderas under nästa år då bussen hunnit gå på flera linjer i Västerås, och de cirka 20 chaufförerna som är specialutbildade har hunnit prova och utvärdera hur bussarna fungerar i verkligheten.
Kan dröja med fler
Men även om försöket faller väl ut kommer det att dröja ett tag innan samtliga busslinjer i Västerås kommer att trafikeras av elbussar
– EU-projektet ska utvärderas under nästa år och om det slår väl ut kan vi börja introducera elbussar på allvar kanske redan 2016-2017. Men sen tar det ju ytterligare ett tiotal år innan alla bussar i så fall är utbytta mot elbussar, säger Peter Liss, VD på VL och fotsätter:
– Den stora vinsterna med elbussen för västeråsarna är att den låter mindre, den är miljövänlig och att den förhoppningsvis på sikt även blir billigare i drift