Foto: Asea

Rc-loket firar 50 år

Uppdaterad
Publicerad

För exakt 50 år sedan stod det första Rc-loket färdigt och gjorde sin premiärtur mot Stockholm. Lokserien blev en stor exportsuccé för Asea och Sveriges största lokserie någonsin.

Hemma i Tore Nordins villa i Västerås syns det väl vad han jobbade med innan pensionen. Tåg är ett genomgående inslag på väggar och i bokhyllor. Ett rum är helt vigd åt en gigantisk tågbana i miniatyr.

Tore Nordin jobbade tidigare som anläggningschef på Aseas banavdelning och var med att ta fram Rc-loket, en vidareutveckling på den tidigare lokmodellen Rb.

– Det som skiljer Rc-loket från tidigare modeller är att det är tyristorstyrt. Det innebär att motorerna både går att köras med likström, så väl som växelström som likriktas, säger Tore Nordin.

Viktig för Asea

Det här gjorde att Rc-loket blev en exportsuccé eftersom man utomlands körde med likström. Asea levererade lok till bland annat Österrike, Norge, Australien, USA, Iran och Sydafrika.

Att producera Rc-loket var en kamp mot konkurrenterna, fler var på idén att skapa ett lok som var tyristorstyrt. Egentligen skulle Rc-loket levererats redan 1966, men det blev försenat.

Sen till premiären

I dag för exakt femtio år sedan höll SJ en leveransmiddag i Stockholm, men huvudpersonen var försenad från Västerås. SJ:s generaldirektör Erik Upmark tröstade Tore Nordin med kollegor att när det gällde ny teknik så fick man vara beredd på det värsta.

Tore Nordin. Foto: SVT

– Men vi ringde till stationen för att höra om de sett något och det hade de, ett lok som de inte kände igen. Det tände ju hoppet, så hux flux under middagen arrangerades leveransturen från Stockholm till Södertälje, berättar Tore Nordin.

Vanliga i Mälardalen

Rc-serien består av sex olika modeller och producerades av Asea mellan 1967 och 1988. Det här är Sveriges största lokserie någonsin. Efter 1988 började motorvagnsdrivna tåg ta över passagerartrafiken, som X40 (dubbeldäckarna), Regina och X2 (X2000). Idag används Rc-loken till framförallt godstrafik, men i Mälardalen körs fortfarande många regionaltåg med Rc-lok.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.