Har ert utbud av mat förändrats under pandemin?
– Vi fick gå ner till en rätt för att klara av den dagliga verksamheten under delar av våren. Under hösten har det beslutats från dag till dag och från skola till skola. Våra underleverantörer har också haft problem med sina leveranser.
Har ni längre öppethållande i matsalen nu jämfört med före pandemin?
– Nej det har inte varit några större förändringar.
Har ni minskat antalet elever som får äta samtidigt?
– Där är förutsättningarna extremt olika för olika skolor, men generellt sett har vi försökt att minska antalet elever som äter samtidigt. Vi har också granskat det ur ett arbetsmiljöperspektiv för vår personal. Vi införde visir för våra medarbetare där det är svårt att hålla avstånden. Vi har jobbat med skolorna och det har fungerat väldigt bra. Vi har påmint om rekommendationerna och avstånd och hygien hela tiden. Vi har inte haft många covid-19 fall i personalen och de som vi har haft vet vi inte var de har blivit smittade någonstans.
Vilka har varit de största problemen?
– Det är bemanningsläget och trängseln på skolorna.
Har det sammantaget blivit högre eller lägre totalkostnader?
– Det har blivit lägre kostnader för skolmaten. När gymnasiet är stängt har vi inga råvarukostnader där. Vi har däremot kvar kostnaden för våra medarbetare men de har kunnat jobba på andra ställen. Mindre utbud ger också lägre matkostnader. Sjukkostnaderna har också ersatta av staten under den här perioden vilket har gjort att vi sparat pengar.
Något som gått fel?
– I början var rekommendationen att inte ha buffémat, men det var nog helt reflexmässigt som det bestämdes. Sedan kunde vi börja med det igen om vi bara såg till att byta besticken som användes för att ta maten ofta.