En splitbild med två kvinnor och en bebis på ena sidan och en bild på hajar som simmar i Mälaren runt Utter In.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Västeråsare om stadens AI-kampanj: ”Jag litar på de bilder jag tittar på” Foto: Elin Krell/SVT Västerås stad

Simmande hajar i Mälaren – AI-bilder ska få västeråsarna att haja till

Uppdaterad
Publicerad

Hajar som simmar i Mälaren runt Utter In. Med en AI-manipulerad bild och rörlig animation vill Västerås stad få västeråsarna att reagera och bli mer uppmärksamma på falsk information.

– Det blir allt mer vanligt att man försöker påverka människor och det är ett hot mot samhället och demokratin, säger Sara Eklind, kommunikationsdirektör i Västerås stad.

Nu vill Västerås stad dra sitt strå till stacken i hypen och kampen mot falska AI-bilder och desinformation.

I en gemensam kampanj med sju andra offentliga aktörer i Västmanland startar kommunen i dagarna en kampanj för att sprida information om källsäkerhet.

AI

– Det här är en samhällsfråga som vi behöver lyfta för att stärka motståndskraften i samhället generellt, säger Sara Eklind.

Redan nu går det att se den AI-genererade bilden och stadens tips mot falsk information på kommunens Facebook, Linkedin och på digitala anslagstavlor i citykärnan.

– Vi vill få folk att reagera på bilden, säger Sara Eklind, som menar att desinformation använder psykologiska knep för att göra oss mer lättlurade.

Vill skrämma människor

Knepen som ofta används, enligt kampanjen, är att göra människor stressade, oroliga, rädda eller arga för att de ska bli mer lättlurade. Då blir det lättare för oss att gå på sådant som vi annars inte skulle lita på.

– Dessutom är den falska informationen ofta inbäddad i sann information, vilket gör berättelserna lättare att tro på och svårare att slå hål på, säger Sara Eklind.

Planen är att följa upp med samma budskap på Instagram och i en annons i en lokaltidning. Även de andra aktörerna sprider budskapet i sina kanaler och sociala medier.

Det är första gången som aktörerna gör en kampanj som den här tillsammans och Sara Eklind hoppas på en fortsättning.

– Det här är ett första steg. Helst skulle jag vilja se att man har en liknande kampanj två gånger om året, gärna i samband med beredskapsveckan, säger hon.

Västeråsare om stadens AI-kampanj: ”Jag litar på de bilder jag tittar på”

Aktörerna som står bakom kampanjen

Bostads AB Mimer

Mälardalens universitet

Mälarenergi

Mälarhamnar AB

Vafabmiljö

Västerås flygplats

Västerås stad

Räddningstjänsten Mälardalen

Slå hål på falsk information

1. Från vem kommer informationen?

Är det en trovärdig person?

2. Var finns informationen?

Finns den publicerad på en trovärdig plats?

3. Varför informeras det om detta?

Är det någon som vinner på att du tror på informationen? Blir du rädd, orolig eller arg av informationen är det ännu viktigare att du kontrollerar trovärdigheten.

4. Stäm av med fler källor.

Är det sant? Om du hittar fler källor, se till så att de inte hänvisar till varandra.

Källa: Västerås stad

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

AI

Mer i ämnet