Ena delen föreställer en busschaufför med reflexväst. I den andra delen syns en ratt och två händer som släppt taget.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se busschauffören Adam Schatzl släppa ratten och förklara hur systemet fungerar. Foto: Anna Mi Skoog/SVT

Självkörande teknik provas i busstrafiken i Västerås

Uppdaterad
Publicerad

Västerås är först ut med att prova en ny självkörande teknik på en av sina stadsbussar. Med hjälp av sensorer och en dator kan bussen köra in och ut vid hållplatser helt autonomt.

Det är en av bussarna på linje 1 som under ett halvår ska prova den nya innovativa tekniken. Den har tidigare bara använts i testmiljö.

Man har gjort mätningar vid varje busshållplats längs linjen och skapat digitala spår i datorn.

– Bussen kan bara köra själv där det finns digitala spår, och det är in till hållplatser och ut från hållplatser, förklarar Joakim Jonsson, projektledare på Volvo bussar.

Systemet ger ifrån sig en signal, som talar om för busschauffören att automatiken kan slås på.

– Knappen lyser grön, och när man trycker på Handover, så lyser den blå. Då kör bussen autonomt, förklarar han.

När bussen lämnat hållplatsen upphör de digitala spåren och chauffören måste ta över igen, fram till nästa hållplats.

Föraren har ansvaret

Förhoppningen är att den nya tekniken ska underlätta för förarna, men också innebära mer bekvämlighet för resenärerna, och dessutom ge minskad miljöpåverkan.

Adam Schatzl är en av fem busschaufförer i Västerås som fått utbildning i den nya tekniken. Han tycker att den har många fördelar.

– Men den är ju bara ett stöd. Det är fortfarande jag som har ansvaret, under hela resan, säger han.

Det är också chauffören som avgör i vilka situationer som tekniken är lämplig att använda.

Fortfarande på forskningsstadiet

Systemet har utvecklats av Volvo bussar och delfinansieras via ett EU-projekt, ”eBRT-2030”. Chalmers i Göteborg finns också med i samarbetet.

Om ett halvår ska tekniken utvärderas.

– Vi hoppas ju att vi får bekräftat att det här är något att satsa vidare på, säger Joakim Jonsson.

Vad kostar den här tekniken?

– Den är ju forfarande på forskningsstadiet, så den har ingen prislapp än.

Se i videon när bussen själv styr in på busshållsplatsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.