Person i vit väst med namnskylt står i skolkorridor med skåp i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör rektor Barbro Holmqvist om tre åtgärder som Tunboskolan i Kolbäck har infört efter att en beväpnad pojke jagade elever inne i skolan. Foto: Maja Tengnér/SVT

Tog 29 minuter att låsa dörrarna på Tunboskolan – beväpnad pojke tog sig in

Uppdaterad
Publicerad

När en beväpnad pojke dök upp på Tunboskolan i Kolbäck var personalen snabba med att inrymma eleverna. Men ytterdörrarna låstes inte på lång tid – trots att vaktmästaren begärde central låsning. Nu har skolan genomfört åtgärder för att bli säkrare.

I polisen förundersökning framgår det att vaktmästaren snabbt ringde kommunen och bad om central låsning av alla ytterdörrar vid den hotfulla situationen på Tunboskolan. Trots det tog det 29 minuter innan alla dörrar var låsta.

– Det är allvarligt att det tog lång tid, eftersom tiden är det absolut mest kritiska i en sådan här händelse, säger Barbro Holmqvist, rektor på Tunboskolan.

Arbetsmiljöverket har hittat brister i hur skolan agerade. Det handlar framför allt om att rutiner för riskbedömning saknades och att anställda på skolan utförde arbete där de riskerade att utsättas för hot eller våld.

Nya rutiner i skolan

Den hotfulla händelsen har lett till att Tunboskolan i dag har en bättre beredskap för liknande incidenter, med nya rutiner och flera fysiska förändringar i skolmiljön.

Arbetsmiljöverket är nöjda med åtgärderna och har avslutat granskningen av Tunboskolan.

Knivar och pistol riktas mot ett par fötter i strumpor på golvet.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Riktar pistolen mot lärare” Så gick det till när en hotfull pojke kom till Tunboskolan – se hela händelseförloppet. Foto: Foto: Polisen. Bilden är ett montage.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.