Under tre års tid gör socialhandläggare täta hembesök hos personerna i lägenheten, som även får psykosociala insatser.
Men under 2013 slutar personerna att söka bistånd. De uteblir från inbokade möten och öppnar inte när myndigheten hälsar på.
Vägrade öppna för socialtjänsten
Senare samma år ringer en av personerna till socialkontoret. I samtalet framgår att de boende inte vill ha besök från socialtjänsten och att de inte kommer att öppna om myndigheten knackar på.
I januari 2014, efter upprepade kontaktförsök, gör socialtjänsten en ny bedömning i ärendet;
Eftersom handläggares ansträngningar till att upprätta en fungerande planering inte lyckats, ska beslut gällande boendet fattas årsvis.
Slentrianmässig hantering
För de följande tre åren finns bara anteckningar om att boendet förlängs på årsbasis.
I mars 2019 bokar myndigheten in ett möte med personerna, som avbokar. Först ett år senare i ,mars 2020, lyckas socialtjänsten ta sig in i lägenheten och i maj flyttar personerna ut.
Lex Sarah-anmält
Ärendet lex Sarah-anmäldes och enligt utredningen har socialnämnden försummat sitt ansvar att följa upp beslutande insatser. Ett missförhållande som bedöms som allvarligt, då det lett till brister i rättsäkerheten i genomförande.
Inspektionen för vård och omsorgs beslut om åtgärd är att socialtjänsten ändrar på arbetsrutiner med fastighetsägare och att riktlinjer för vilka krav som ställs på hyresgäster som bor i en jourlägenhet tydliggörs.